Walter's zoektocht in het land der kunsten

Op zijn 18e begon hij met gedichten schrijven en eigenwijs dat hij was, was hij niet geïnteresseerd in andere dichters. Hij wilde niet beïnvloed worden door andere dichters en manieren van performances. Een goede vriend kwam met Daan Cartens (Na Nero) aan en vond dat hij nu maar eens poëzie moest gaan lezen en hij vond het eigenlijk wel spannend om een ‘echte' dichter te lezen. Daarna ging het hard. Hij ontdekte Hans Lodeizen en werd meegedreven door zijn melancholische stijl (hij stierf op jonge leeftijd ten gevolge van een chronische ziekte). Vasalis en Campert volgden.

Maar ook Lennart Nijgh inspireerde hem zeer evenals de zangers Jacques Brèl, Tom Waits, Herman Van Veen en Jim Morrison, waar hij nog een gedichtenbundel van heeft, vertaald door Rueb.Ook kwam hij in aanraking met Maurits Mok, die aan het eind van zijn leven, ‘terug in de tijd' en ' nachtblauw' schreef. Zijn terugkijk op het leven, zette hem aan het denken. Evenals Cartens dat deed. Het paste ook bij zijn levensgedachten destijds. Na de tienerjaren, waarin je denkt dat je onsterfelijk bent, zoal Nijgh het omschreef en dan beginnen de twintiger jaren waarin hij geconfronteerd werd met sterfelijkheid en eenzaamheid en dichter worden. Zelden had hij overigenseen goede performance gezien van een dichter of schrijver. Alleen Herman Brusselmans was diegene, op Lowlands ergens in '99.Reageren?
bekijk het maar die pop-up met schilderijen Ten tijde van zijn tweede bundel zocht hij naar grenzen in het proza. Zo kwam hij, via de bibliotheek van zijn opleiding op de Haagse Hogeschool, bij de surrealistische dichters terecht. ‘Hemelbestormer' Simon Vinkenoog, Theo van Baaren en Laurens Vancrevel kwam hij tegen en anderen. En hij was oprecht verbaasd over de wereld die zij schepte en de woorden die zij gebruikten, waarvan hij de betekenis moest opzoeken in zijn woordenboek. Schilders als Magritte, maar ook magisch realist Willink en de poëtische schilder Chagall fascineerden hem toen al. En die tijdgeest vanaf het begin van de vorige eeuw tot aan de helft van die eeuw heeft hem daarna altijd geïnteresseerd. Werk van bovenstaande schilders kun je bekijken door op de link te klikken (bekijk de schilderijen).
Dichters uit de jaren ´50 en ´60, die, naar zijn mening, een dergelijke stijl hadden waarin zij maar weinigen toelieten en hun gedichten dichttimmerden,' als Lucebert, Mulisch, Reve inspireerde hem. En natuurlijk is er Gerrit Kouwenaar, zijn onmetelijke kennis van de taal, verbeelding is naar zijn mening ongeëvenaard. De kunststijl Cobra van die tijd (met o.a. Appel, Corneille) sprak hem ook aan.

Enige dichters van voor de twintigste eeuw die hij tegenkwam en graag leest zijn ‘de romantische' Kloos, hij vindt elk gedicht van hem echt goed! En Karel van den Woestijne, wat een sensatie moet die man, eind 19e eeuw, zijn geweest. Nobelprijswinnaar, legeraanvoerder, Chileen, bezitter van een oeuvre van 7000 gedichten en meest gelezen dichter van de wereld Pabo Neruda ontroerde hem. Zijn passie voor zijn land en vrouwen vindt hij nog altijd inspirerend.

De rauwe realiteit in gedichten heeft hem ook aangesproken, Rotterdamse ‘kult' zwervers Vaandrager, Sleutelaar waren daar meesters in. Zelfs Herman Brood heeft eind jaren tachtig, een gedichtenbundel in hun stijl geschreven. Rutger Kopland eveneens één van zijn favoriete dichters, heeft ooit eens een boek uitgegeven, hoe een gedicht van hem ontstond. Daar heeft hij veel van geleerd en het was een gratis cursus! Jean Pierre Rawie en de dichter des Vaderlands Gerrit Komrij; daar kan je niet omheen en horen bij het rijtje van dichters die je eigenlijk, naast Kouwenaar moet hebben gelezen.

Veel gelezen Nederlandse dichter Nel Benschop leest hij ook, omdat zij de best gelezen dichteres is, naast Rawie. Toon Hermans (ja, hij schreef ook gedichten) wordt ook erg veel gelezen en zij worden (met Rawie) overigens nog regelmatig in rouwadvertenties gebruikt en kunnen worden gezien als zijnde hedendaagse volksdichters. Optredens?
Wilt u een optreden bijwonen?

Van schrijvers als Leon de Winter, Joost Zwagerman en Ronald Giphart heeft hij het tempo van hun stijl op prijs gesteld. Qua opmaak van gedichten heeft hem de grote Belg Paul van Ostaijen een wereld voor hem geopend. Begin 20e eeuw werkte hij (heel groot oeuvre, jong gestorven) veel samen met vormgevers en kunstenaars en behoorde tot de avant garde. Weergaloze stijl die je kan lezen in de onderstaande pop-up "Musichall."

Bert Schierbeek heeft ‘inspraak' geschreven met 6 gedichten van in totaal 189 pagina's lang. In het voorwoord schreef hij: ‘ik dank iedereen die in mij gesproken leeft, ook mijzelf en garandeer dat er geen woord van mijzelf bij is.' Het leerde hem, zijn antenne uit te zetten en de signalen weer te geven op papier. In Amerika heeft hij zich in Amerikaanse dichters verdiept, waar de meer vertellende vorm hem aansprak en niet dat dichtgetimmerde.
Vergeef hem als hij dichters, schrijvers, kunstenaars, hemelbestormers en zwijgende helden vergeten is te melden. Hij heeft geprobeerd om de zoektocht van hem uit te leggen in de wereld van het schrijven en naar grenzen gezocht, om deze te overschrijden. bekijk het maar die pop-up met gedichten van Paul van Ostaijen

Misschien zeggen je de meeste dichters, schrijvers, kunstenaars niets, die hij heeft vermeld. Maar misschien kom jij ze op een goede dag ergens tegen persoonlijk, of via de media. Dichters kun je trouwens zomaar plukken van Internet, er zijn honderden sites. En doe wat aan je performance!

Zelf ziet hij zijn gedichten als een dagboek, waarvan hij de kern eruit haalt en er een schilderijtje van maakt. Hij vindt het heerlijk om met taal te spelen en 'nieuwe' woorden uit te vinden. Dichterlijke vrijheid gebruiken en misbruiken. Hij wilt zijn emotie zo helder mogelijk uitdrukken. Zijn gedichten rijmen niet, maar zij dichten wel, zei ooit een dichter op de plaat: ‘Gramschap,' een monument uit de krakerscène van de jaren '80 uit Amsterdam, waarbij Diana Ozon ook haar medewerking aan verleende. En daar sluit hij zich bij aan. Elke creatieveling heeft eigenlijk een antenne op zijn hoofd, die hij of zij kan openschuiven. Ladingen informatie stromen en daar vanuit wordt iets geschept, gemaakt en ontworpen.

Simon Vinkenoog's mening (intirim dichter des Vaderlands 2004) voor beginnende dichters is: lees zoveel andere dichters en laat je daardoor inspireren.

Ga naar de bibliotheek, boekhandels. Sla bundels open. Ga voor de 10% die je wel leuk vindt, kopieer ze, verzamel ze, koop ze en laat je leiden en niet ontmoedigen, want dat doen er al zoveel.

Reageren?
reacties worden zeer op prijs gesteld !
Rock en roll is here to stay Walter en de titelvrouw Liefde en twijfel Uit nooit geboren In Amerika
       
       
 
 

 

Reageren?  
 
Uw reactie:
Uw naam :
  dhr. mevr.
Uw e-mail adres :
   
  Reacties worden zeer op prijs gesteld en altijd met zorg behandeld en beantwoord .
 

(* verplichte velden)

 

 

naar de boven kant van de pagina

Copyrights Walter van Vliet, 2017 / Webdesign door Marijn 2004
info@waltervanvliet.nl

naar de boven kant van de pagina